Richard de Graaf

Waarom workshops bij bedrijven leuk zijn

Ik heb voor een van mijn klanten een workshop verzorgd. Hierbij heb ik de learnings vanuit het onderwijs als het gaat om activerende werkvormen ingezet in het bedrijfsleven. In het onderwijs passen we deze regelmatig toe, maar in het bedrijfsleven is het nog relatief onbekend. De kracht ervan zie ik altijd wel in en de mensen uit de workshop ook. Ze zagen hoe ze elkaar aanvulden, hoe ze andere inzichten hadden en hoe ze complementair waren in het vormen van de strategie en visie. 

Het zijn altijd hele intensieve dagen, omdat je als organisator of facilitator of gespreksleider overal bij betrokken wordt. Het mooie daaraan is wel dat de leden zich vertrouwd voelen, zeker als ze openheid van frustraties geven of in oplossingen denken. Jij wordt gezien als de expert die een kijkje in de keuken krijgt. Dat ze jou dit vertrouwen is mooi en geeft veel voldoening. 

Als ik het vergelijk met het onderwijs, dan vergelijk je een MKB’ er die wil groeien met een startup. 
Studenten zijn echt nog aan het zoeken. Zijn extrinsieker gemotiveerd (uitgezonderd de Minor). De minor vind ik ook leuk om te doen omdat dit al volwassenere studenten zijn die weten wat ze willen en daar bewust een keuze voor hebben gemaakt.

Inhoudsopgave

Gerelateerde berichten